Augmented Reality

Het volgende artikel gaat over een nieuwe technologie in de game-wereld. Met behulp van bijvoorbeeld de iphone is het mogelijk om gebruik te maken van Layars. Dit is een programma waarbij je met de hulp van de camera op het toestel de omgeving kan bekijken, maar de Layar voegt nog meer informatie aan het beeld toe.
Zo kun je dus om je heen kijken met de camera en bijvoorbeeld zien wie er om je heen allemaal twitterd, of kijken wat de afstand is naar een dichtbij zijnd restaurant.

Maar nu hebben ze zelfs een game ontwikkeld met deze technologie. Het zit nog wel in de begin fase. Maar het spel Splinter Cell heeft een leven ontwikkeld dat zich afspeeld in de straten van Amsterdam. En met behulp van je Iphone kun je de omgeving bekijken, maar het spel heeft informatie aan de omgeving toegevoegd waardoor de straten van Amsterdam veranderen in een omgeving voor een spannende missie.


Splinter Cell: Op het spoor van Sam met Augmented Reality

19 apr. 2010 09:46 / Door: Marco Edelman, http://www.gamer.nl


In Splinter Cell beschik je altijd weer over een aantal hypermoderne snufjes die Sam’s leven een stuk makkelijker maken. Na een aantal verontrustende berichten uit Amsterdam besloot Third Echelon ons onlangs op onderzoek uit te sturen, gewapend met Layar. Deze Augmented Reality Browser hield ons in contact met het hoofdkantoor en voorzag ons van de nodige informatie om de waarheid te kunnen achterhalen.
Door miscommunicatie met het hoofdkantoor moesten we zelf de applicatie downloaden via een beveiligde verbinding, wat dankzij de stoorzender van een rivaliserend communicatiebedrijf enige tijd duurde. Eenmaal de juiste tools in handen, moesten we nog onze missiegegevens ophalen en daarna konden we direct aan de slag. Via de camera van onze mobiele telefoon gaf Layar ons eerste doel al weer, de Heintje Hoeksteeg. Eenmaal ter plekke kregen we specifieke orders, aanwijzingen om te bestuderen en konden we gelijk onze bevindingen digitaal rapporteren.

Onze tocht door steegjes en zijstraten bracht ons steeds dichter bij de waarheid. Al snel waren we degene op het spoor die enkele agenten van Third Echelon had uitgeschakeld. We wisten wie hem de explosieven had geleverd, we wisten welke stappen hij daarvoor gemaakt had en uiteindelijk zelfs waar hij zich ophield. Hij bleef ons echter steeds één stap voor. Hij kreeg dan ook keer op keer hulp van communicatiebedrijf “T”, dat ons contact met het hoofdkantoor regelmatig wist te verstoren.
Plots nam hij zelf contact met ons op, het bleek voormalig agent Sam Fisher te zijn. Sam had ons al aan zien komen, maar toch besloot hij ons in leven te laten. Hij vertrouwde op ons gevoel voor rechtvaardigheid en wilde een ontmoeting met ons. We kwamen uit bij het Krasnapolsky Hotel, waar het niet lang duurde voordat we de hotelkamer gevonden hadden. Het was al te laat, hij was weg, maar hij liet genoeg informatie voor ons achter om deze zaak voort te zetten.

Layar
Hoewel het handiger was geweest als Sam ons van te voren een e-mail had gestuurd om wat af te spreken, hadden we nooit op zijn spoor kunnen komen zonder Layar. Deze speciale applicatie maakt het mogelijk om allerlei soorten data te combineren om zo extra informatie op specifieke locaties weer te geven. Dit kan via de camera, door driedimensionale objecten weer te geven bovenop dat zich werkelijk voor je bevindt, maar ook op een kaart. Zo konden we, zeer overzichtelijk weergegeven, precies zien waar het volgende punt zich bevond.
De naam Layar is hiermee duidelijk te verklaren, er wordt tenslotte een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Maar waar slaat dan het woord ‘browser’ in Augmented Reality Browser op? Welnu, de extra informatie die wij in dit geval per locatie binnenhaalden stond online en haalden we dus via onze dataverbinding op. Het is een zeer interessant concept met in dit geval een aantal leuke voorbeelden van wat mogelijk is. Denk aan een driedimensionaal Third Echelon logo dat net tien meter boven je lijkt te hangen, of een enorme pakshot van Splinter Cell: Conviction dat ver boven de Dam uit torent.
Layar voelt op dit moment nog niet optimaal aan, maar het is voornamelijk een kwestie van de plooien gladstrijken. Of de toepassing van Layar ook echt zinnig is hangt volledig van de ontwikkelaar achter die specifieke laag af. Je moet het zien als een programma met z’n eigen App Store, waar lagen te vinden zijn van verschillende ontwikkelaars. Dit kan een restaurantgids zijn van Iens, of in dit geval een combinatie van een computerspel met een ouderwetse speurtocht in de speciale Splinter Cell: Conviction-laag. Wil je overigens zelf deze geheime missie uitvoeren, dan kan dit, hij is terug te vinden in de Layar-applicatie zelf.

De opdracht:

Zoals je gelezen hebt maakt het spel dus gebruik van een technologie waarbij er een nieuwe laag wordt geplaatst boven een bestaand beeld. Hierdoor ontstaat er dus een heel nieuw verhaal in deze omgeving.

Nu ga je zelf drie foto's maken van een bepaalde plek in de omgeving. (Maak anders eventueel gebruik van bestaande afbeeldingen uit bv. tijdschriften). Daarna ga je zelf over deze foto's heen een laag maken, tekenen of met photoshop. Of als er gebruik wordt gemaakt van tijdschriften, in collage vorm.

Hierdoor ontstaat er een nieuw verhaal op deze plek. Probeer dit er uit te laten zien als een spel, dus denk ook aan een interface met scores, of een missie.
Je hebt hier 3 lessen de tijd voor.

Veel plezier, en succes!