works

(Im)possible Worlds Werken

Nederlandse versie binnenkort online

Matthias Oostrik
PLPLPL.PL PT.9: (Lost presence)

Interactieve installatie 2012

Binnen deze interactieve mapping sculptuur presenteert elk segment van de installatie een ander moment in de tijd. Het publiek dat zich in eerste instantie niet bewust is van de digitale aanwezigheid, benadert de installatie nieuwsgierig. Precies op het moment dat de beschouwer verder wil lopen, wordt duidelijk dat deze zelf ook aanwezig is op een van de segmenten van de installatie. Dit vormt het begin van een breed spectrum aan mogelijke acties en reacties. variërend van staren tot dansen, narcisme tot zoenen en springen tot lachen. Allen worden uitgelokt door het gefragmenteerde playback systeem.

In PLPLPL.PL PT.9 toont Matthias Oostrik ons een gereconstrueerde en gewijzigde waarneming van tijd, gedrag en aanwezigheid. De kunstenaar transformeert een bekende virtuele representatie van onszelf -het gefilmde beeld- en verspreidt dit over veelhoekige oppervlakken. Het publiek wordt uitgenodigd om op een nieuwe en onverwachte manier te reageren op de eigen virtuele aanwezigheid. PLPLPL.PL PT.9 biedt je de mogelijkheid jezelf steeds weer opnieuw te ontdekken en verlegt het begrip van realiteit door middel van een computer gestuurde component. Beschouwers worden als vlinders gevangen in virtuele potten om zo deel uit te gaan maken van een uitgebreid collectief geheugen.

Het publiek is altijd aanwezig in het werk van Matthias Oostrik. Soms als object, soms als subject maar altijd als het uitgangspunt voor een visuele dialoog. In 2004 studeerde de kunstenaar af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie met Interactieve Media en Visuele Effecten als specialisatie. In de daarop volgende jaren concentreerde Oostrik zich op verschillende technieken voor visuele interactie, dat resulteerde in tijdelijke videoinstallaties in (de omgeving van) Amsterdam. Recentelijk heeft hij met name permanente installaties gemaakt voor de publieke ruimte en is zijn werk gepresenteerd tijdens diverse festivals in Europa (Mapping Festival in Geneve en Todaysart in Den Haag). Voor de lichtinstallatie Bijlmer Moodwall ontving hij een Dutch Design Award voor beste product in de publieke ruimte.
 

LINKS
website http://www.magdatt.nl
vimeo https://vimeo.com/oostrik
facebook http://www.facebook.com/oostrik

 

Gabey Tjon A Tham
))))) repetition at my distance

Kinetic/light/sound installation, 2012

))))) repetition at my distance is een kinetische, licht en geluidsinstallatie gebaseerd op een subjectieve interpretatie van geluid dat door de ruimte beweegt. De herinnering aan wind die door de bomen waait wordt tastbaar in de vorm van een veld van 16 roterende verticale blauwe draden, die in verspreide patronen trillen. De bedrading gedraagt zich als een groep individuen die op verschillende krachten reageren. In de loop van de tijd ontwikkelen ze situaties die geassocieerd kunnen worden met natuurlijke fenomenen en tonen organische choreografieëndie heen en weer bewegen tussen het natuurlijke en het mechanische. De aanwezigheid van de installatie reconstrueert architectuur door middel van een compositie van licht, beweging, geluid of de afwezigheid hiervan.
Het werk suggereert ruimte door middel van horizontale en verticale lichten en door geluiden afgeleid uit geluidsgolven. Het flikkerende licht produceert vlekken op de retina die deel uit gaan maken van de beleving wanneer ze vermengd worden met het licht dat geproduceerd wordt door de installatie.

Met ))))) repetition at my distance gaf Gabey Tjon A Tham vorm aan een nieuw audiovisueel instrument dat het mogelijk maakt een virtuele representatie van een natuurlijk fenomeen opnieuw af te spelen in de ruimte door middel van de manipulatie van digitale en mechanische systemen. Dit instrument en het computersysteem produceren een onderdompelende compositie van geluid, beweging, licht en ruimte.

Gabey Tjon A Tham (NL 1988) is een multidisciplinaire installatie kunstenaar. Tijdens haar opleiding aan de KABK in Den Haag verschoof haar interessegebied van het twee dimensionale oppervlak naar meer site specifieke, ruimtelijke installaties. Ze legt zich met name toe op geluid als medium en de installatie als fenomeen.

Haar werk bestaat uit het her-contextualiseren van fragmenten uit de realiteit die vorm krijgen binnen de architectonische ruimte en de beschouwer uitnodigen om te reflecteren op diens eigen gedachten en interpretaties.

LINKS
website: http://www.gabeytjonatham.com/
vimeo: https://vimeo.com/user12536586

PHOTO
http://www.flickr.com/photos/de_buurman/6987174777/

 

Nicolas Andreas Fischer
SCHWARM

Generative software process; 2012, Dimensions variable

De software Schwarm is een continu veranderende abstracte real-time compositie. Een collectie deeltjes beweegt synchroon over een oppervlak en laat overlappende sporen achter. Het resultaat is een onvoorspelbare sequentie van unieke beelden. De software analyseert een reeks beelden en gebruikt hun kleurwaarden als de basis voor de deeltjes van de tekening die het vervolgens digitaal verspreidt over het oppervlak zoals een verfkwast verf uit zou smeren. De paden die de individuele lijnen volgen worden door willekeur bepaald. Na een tijd vormen nieuwe beelden de bron voor de compositie en worden de waarden die de vorm en richting bepalen gereset. Deze overgang is nagenoeg naadloos en nauwelijks waarneembaar wanneer de software in real-time bekeken wordt. De foto's dienen slechts als een bron van kleur en compositie. De nadruk ligt op de efemere aard van de altijd veranderende composities.

Hoewel Schwarm bijna tastbaar lijkt –zoals de verf toets op het doek– is het niet direct door de mens gemaakt. Het werk ontstaat door middel van software die opereert op basis van een gecodeerd systeem. Hierdoor maakt het computersysteem een integraal deel uit van de creatie van het kunstwerk zelf. De bijna organische en emotionele representatie die Fischer creëerde is een opmerkelijke eigenschap van dit virtuele computerproces.

Andreas Nicolas Fischer (1982, DE) houdt zich bezig met de materiële manifestatie van digitale processen en data door middel van generatieve systemen. Fischer studeerde af aan de Kunstacademie van Berlijn. Zijn werk is tentoongesteld door musea, galeries en festivals in Europa, Azië en de VS en opgenomen in tentoonstellingen als “Stadt am Rande” in het Today Art Museum in Bejing (2010), “Locate Me” bij Kunstraum Kreuzberg in Berlijn en “Seeing / Knowing” bij Graham Gund Gallery in Gambier, Ohio . Verder was zijn solotentoonstelling “NOISE” te zien bij de Dixit Algorizmi Gallery Berlin (allen in 2011).
 

LINKS
website: http://anf.nu/
twitter: http://twitter.com/__anf
facebook: http://www.facebook.com/pages/Andreas-Nicolas-Fischer/174023812636405
vimeo: https://vimeo.com/datdatdat
tumbler: http://x.anf.nu/

EXTRA INFO: INTERVIEW ‘CODED LANDSCAPE’ AT LEAP
https://vimeo.com/45020279#at=0

PHOTO
https://docs.google.com/file/d/0Bx4E4iO9dGBEV2RKZm9TWHREZlE/edit
https://docs.google.com/file/d/0Bx4E4iO9dGBEOVBzdnRNdUplUTg/edit
https://docs.google.com/file/d/0Bx4E4iO9dGBEMy0walh1enVxR1U/edit

 

Leon Lubberdink & Robin Koek
Sound Of Signals

6 kanaals interactieve geluidssculptuur, 2012

Sound Of Signals is een zeskanaals interactieve geluidssculptuur die de beschouwer opneemt in een fysieke, sonische ruimte van signalen. Het werk spreekt de taal van communicatietechnologie; de speakers zijn autonome entiteiten die zich bevinden in een polyfonie van signalen. De beschouwer gaat door zijn of haar aanwezigheid in de ruimte automatisch deel uitmaken van dit netwerk.

Dit meest recente samenwerkingsproject tussen Koek en Lubberdink, dat speciaal voor deze Fiber tentoonstelling ontwikkeld is, is gebaseerd op virtuele en onzichtbare lagen van de communicatie signalen die onze mobiele apparatuur en de netwerken die ons omringen met elkaar verbinden. De installatie laat bezoekers deze alomtegenwoordige verbindingen tussen ons en deze netwerken ervaren of er op reflecteren.

Robin Koek (NL, 1987) werkt als componist, muzikant en ontwerper van artistieke systemen. In de afgelopen jaren heeft hij een repertoire opgebouwd van verschillende multidisciplinaire samenwerkingen. Met een nadruk op geluidskunst en interactieve systemen, is hij betrokken geweest bij projecten die variëren van installatiekunst tot interactieve dansstukken. Deze werken zijn onder andere gepresenteerd bij het STRP Festival, Robodock en Dansmakers Amsterdam.

In zijn werk komen akoestische, digitale en analoge signalen samen en vormen een sonische eenheid. Deze hybride esthetiek vindt zijn oorsprong in de geïmproviseerde muziek. Momenteel is hij met name geïnteresseerd in composities die de ruimtelijke mogelijkheden van geluid verkennen. Deze werken dompelen het publiek onder en geven vorm aan een nieuwe realiteit. In het verlengde van deze praktijken werkt hij momenteel aan de realisatie van Architecsonic een onderneming die geluidskunst met architectuur vermengd.

Als muzikant heeft hij op verschillende locaties opgetreden zoals Bimhuis, Stedelijk Museum Amsterdam en Trouw. Hij is verbonden aan diverse ensembles zoals Radio Kootwijk Live, Distant Drummers en Odd One Out. Zijn Bachelor rondde hij Cum Laude af en tijdens zijn Master specialiseerde hij zich in Sound Design aan de faculteit voor Muziek Technologie aan de HKU in Utrecht.

http://www.robinkoek.nl/


Leon Lubberdink (NL 1982) ontwikkelde in de afgelopen jaren zijn eigen sound. Hij begon acht jaar geleden met dj'en en raakte steeds meer geïnteresseerd in het produceren van muziek. Hij componeerde verschillende nummers zoals de soundtrack voor de documentatie video van het Fiber Festival van vorig jaar. Zijn muziekproducties worden gekenmerkt door diepe dub sounds met melancholische accenten.
Recentelijk is Leon betrokken geweest bij het geluidsontwerp voor diverse audiovisuele projecten. Hij creëerde de audio scores voor verschillende festival teasers en ontwierp de sonische elementen voor het 360 panorama project van DEFRAME (samen met Robin Koek) dat werd gepresenteerd tijdens het Oddstream festival in 2011.
Naast zijn activiteiten als geluidsontwerper, producer en DJ maakt hij deel uit van FIBER en is hij een van de drijvende krachten achter het muziekprogramma van het FIBER festival en de maandelijkse FIBER podcast.

www.soundcloud.com/dubberdink

 

Lieven van Velthoven
Virtual Growth

Interactieve mapping installatie, projectie; 2010

Kijk hoe virtueel leven groeit in de echte wereld! Deze installatie van Lieven van Velthoven heeft een of twee startpunten waaruit het groeiproces zich steeds verder voltrekt. Langzaam maar zeker verspreidt het zich totdat het de wereld overneemt. Bepaalde delen blijven 'onaangetast' terwijl beschouwers op andere punten hun lichaam in kunnen zetten om het 'leven' van de ene naar de andere plek te laten lopen waardoor de Virtual Growth zich nog verder kan verspreiden.

Met behulp van een projector, laptop en een infrarood camera mapt deze interactieve projectie-installatie live. Zonder enige kennis van de ruimte en in realtime kan deze installatie vrij verplaatst worden (zelfs als hij aan staat) en kan er steeds een nieuw, interessant doel gezocht worden.

Lieven van Velthoven is game designer en hard- en software hacker en studeert Media Technologie in Leiden. Zijn werken kenmerken zich door live en interactieve elementen en zijn onder andere opgenomen in tentoonstellingen van FIBER Festival, Discovery Festival, Cinekid en ZKM.

LINKS
website: http://www.lievenvv.com/
youtube: http://www.youtube.com/user/lievenvv

 

Sietse van der Meer & Heinze Havinga
DATABOOTH

Meta-art project

Databooth is een doorlopend meta-art project. Binnen dit project wordt data -geproduceerd door interactieve of generatieve installaties- geüpload naar het web. Externe ontwikkelaars kunnen gebruik maken van verschillende data typen en deze inzetten om nieuwe visualisaties of applicaties te ontwikkelen. Alle installaties in de tentoonstelling Impossible worlds zijn verbonden met dit netwerk. De data wordt op het online platform COSM gezet en kan op afstand gebruikt worden als nieuwe tool of bron. Dit is, bij ons weten, de eerste tentoonstelling met een API. Iedereen is uitgenodigd om zich bij ons te voegen en de mogelijkheden van digitale kunst met een API te onderzoeken.

Databooth debuteerde tijdens het FIBER festival van 2011 en wordt door Sietse van der Meer, Heinze Havinga en een groeiend aantal ontwikkelaars, ontwerpers en kunstenaars onderhouden.

http://www.fiber-space.nl/databooth

 

App Gallery

Een persoonlijke selectie van audiovisuele applicaties.
2012

Apparatuur zoals de iPad, iPhone en Android Tablet bieden kunstenaars de mogelijkheid met Apps audiovisuele ruimtes vorm te geven en te controleren. Deze artistieke Apps combineren de eigenschappen van instrumenten, kunstwerken en praktische apparaten in mobiele kunst applicaties die nieuwe interacties tussen geluid, beeld, data en hun omgevingen verkennen.

In het kader van deze tentoonstelling is een kleine groep bevriende kunstenaars, ontwikkelaars, ontwerpers en muzikanten uitgenodigd om een selectie van Apps te co-cureren die nieuwe manieren verkennen om geluid, ruimte, beweging en beeld samen te laten smelten. Het resultaat is een zeer onvolledige, persoonlijke selectie van invloedrijke, innovatieve en experimentele applicaties. De Apps transformeren draagbare apparatuur in instrumenten en geluids/beeld interfaces die gebruikt kunnen worden om data te visualiseren of generatieve kunstwerken te beleven.

Bezoekers kunnen online browsen door de Apps, de video's bekijken en een aantal Apps zelf beleven.

Te zien zijn:

RUTGER MULLER (NL)
• Mugician, Rob Fielding, 2010
• Decim8, Kris Collins, 2010
• RJDJ, Reality Jocky Ltd., 2010
• Eclasia, Leonard Lass & Marcel Schobel, 2010

CEDRIC KIEFER FROM ONFORMATIVE (DE)
• Rain, Rainer Kohlberger, 2010
• Konkreet Performer, Konkreet Labs, 2011
• Auditorium, Dain Saint and William Stallwood, 2009/2012
• Balldropping, Josh Nimoy, 2003

MICHAEL VULTOO (NL)
• Animoog, Moog Music Inc., 2011

TIJMEN SCHEP (NL)
• Everyday Looper, Raphaël Alexandre, 2009
• Singing Fingers, Eric Rosenbauma and Yay Silver at [MIT] medialab, 2010
• Balldroppings Lite, Josh Nimoy, 2003
• Inception – the app, Reality Jockey Ltd., 2011

PETER KIRN (DE)
• Konkreet Performer, Konkreet, 2011
• SynthX, WayOutWare, 2012
• Animoog, Moog Music Inc., 2011

FIBER (NL)
• Sonic Wire Sculptor, Amit Pitaru & Zach Gage, 2010
• Björk – Biophilia – Virus, Second Wind Ltd, 2011
• Thicket & Thicket:Classic, Interval Studios, 2010 - 2012