As the world turns

18-09-2005


Videoprogramma in de Lux, Nijmegen

Uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/Time Based Arts stelde Joke Ballintijn een actueel overzicht samen van internationale tendensen in de audiovisuele kunst. Kunstenaars lijken steeds meer een visie op de wereld te prefereren boven introspectie. De documentaire werkelijkheid staat centraal. Het programma toont een aantal ontluisterende portretten van tegengestelde culturen - vaak binnen één gemeenschap, waarbij kritische gebruik wordt gemaakt van de esthetiek van de media. Gelukkig is er nog de cinema als onuitputtelijke inspiratiebron van emotie en vermaak.

1 Broersen & Lukács; Prime Time Paradise (NL, 2004) 11'00'
2 Sebastian Diaz Morales; Lucharemos hasta anular la ley (RA, 2004) 10'00'
3 Jan de Bruin; Calling 911 (NL, 2004) 6'04'
4 Mike Stubbs; Cultural Quarter (UK, 2003) 10'00'
5 Yael Bartana; You could be lucky (NL, 2004) 7'00'
6 Julika Rudelius; Your blood is as red as mine (NL, 2004) 16'17'
7 eddie d; Sonatina (NL, 2004) 2'45'
8 Corinna Schnitt; Living a beautiful life (D, 2003) 13'00'
9 Sterling Ruby; Cook (USA, 2003) 1'26'
10 Nicolas Provost; Papillon d'Amour (B, 2003) 4'00'
11 Manuel Saiz; Specialized Technicians Required : Being Luis Porcar (ES, 2005) 1'30'

() online database


Broersen & Lukács
, Prime Time Paradise, NL, 2004
Uit ontelbare televisiebeelden stelden de Persijn Broersen en Margit Lukács een ruimtelijke collage samen als een maquette. Met een groot gebaar worden vorm en inhoud tot de uiterste grens opgerekt in een meeslepende roadtrip door het medialandschap.

() online database


Sebastian Diaz Morales
, Lucharemos hasta anular la ley, RA, 2004
Na de economische crisis in 2001 pikten de burgers in Argentinië het niet meer en gingen de straat op. De media zaten er bovenop maar leken vooral belust op sensatie. Diaz Morales verbeeldt het gevoel als individu niet meer relevant te zijn.

() online database


Jan de Bruin
, Calling 911, NL, 2004
Een shot, één take, omvat een hele geschiedenis, vat een hele speelfilm samen.
Een tragisch verhaal en tegelijk een wonderlijk accurate 'documentaire' over het functioneren van het netwerk 911.

() online database


Mike Stubbs
, Cultural Quarter, UK, 2003
Cultural Quarter toont de verhoudingen tussen de stad en diens inwoners. Een zeer confronterende observatie waarin ethische vragen rond surveillance, de getuigende blik en menselijk gedrag zich opdringen.

() online database


Yael Bartana
, You could be lucky, NL, 2004
Een onthullend portret van het publiek op de Grand National, een van 's werelds beroemdste paarden races, gehouden in Liverpool sinds 1839.

() online database


Julika Rudelius
, Your blood is as red as mine, NL, 2004
Een witte vrouw begeeft zich tijdelijk binnen een zwarte gemeenschap, waar ze praat met mensen over hun huid, en over de foto's die ze van hen maakt. Rudelius laat zien hoe dicht je je object kunt naderen, hoe je kunt manipuleren, en hoe de verhoudingen ook ieder moment kunnen omdraaien.

() online database


eddie d
, Sonatina, NL, 2004
Een muzikale compositie die geïnspireerd is op de klankgedichten van Kurt Schwitters. De hoofdrol - letterlijk - werd weggelegd voor een politiek personage, in Nederland vooral bekend vanwege zijn duidelijke articulatie.



Corinna Schnitt,
Living a beautiful life, DE, 2003
Een man en vrouw, beschrijven het paradijs waar zij in leven. Alles in hun leven, omgeving, carrière en gezondheid - letterlijk alles is perfect. De opsomming wordt echter al snel onverdraaglijk. De smetteloze opeenstapeling van alle persoonlijke idealen, ambities en doelen die we ons kunnen wensen doet verlangen naar de zonde.

() online database


Sterling Ruby
, Cook, USA, 2003
De Amerikaanse steden herbergen hun white trash in trailerparken en goedkope logementen waar veel bewoners desperate individuen zijn, die zich hebben teruggetrokken in hun psychoses. In Cook jammert een amateur scheikundige in een clandestien lab over privacy issues.



Nicolas Provost,
Papillon d'Amour, B, 2003
Kurosawa's film Rashomon uit 1951 hoort tot de top tien van absolute filmklassiekers. Provost gebruikt origineel materiaal uit de film, spiegelt dit in de lengteas en veroorzaakt zo een sequentie van nieuwe associatieve beelden. Een vrouwelijke vorm voert onder mannelijke blikken een ritueel uit. Spiralend en krijsend ondergaat het een loutering die culmineert in een volledige verdwijning.

() online database


Manuel Saiz
, Specialized Technicians Required : Being Luis Porcar, ES, 2005
Met een kleine ingreep wordt de bescheiden 'man achter de schermen' in de schijnwerpers gezet door de stem van een charismatische filmster.

Meer informatie over deze werken en over de collectie van het Nederlands Instituut voor Mediakunst is te vinden in de online catalogus: http://catalogue.montevideo.nl/
begint om 14:00
kaartjes via kassa lux via 0900 5894636

www.lux-nijmegen.nl/