Political Advertisement (1984-2004)

Van 01-11-2004 t/m 04-11-2004


Antonio Muntadas en Marshall Reese

Antonio Muntadas en Marshall Reese verzamelen sinds 1984 clips, promo's en advertenties die tijdens de Amerikaanse verkiezingstijd voor de presidentskandidaten worden uitgezonden. Het archief loopt terug tot 1954, toen de eerste spotjes werden uitgezonden en kan in dit jaar worden uitgebreid met de nieuwste boodschappen van 2004. Zonder verder aanpassingen selecteren Muntadas en Reese de clips, plaatsten ze in een specifieke volgorde waardoor ze, zonder verder commentaar, zichzelf lijken te becommentariëren. De verborgen tactieken van de machtigste man van de wereld worden zondermeer zichtbaar. Zo ging het toen en zo zal het altijd gaan.....

31 oktober voorstelling De Balie
Inleiding door Prof. Dr. Maarten van Rossem
Aanvang: 20:15 uur
Entree 6,25, met korting 5,-
Reserveringen De Balie 020 55 35 100
De Amerika deskundige Prof. Dr. Maarten van Rossem (Universiteit Utrecht) geeft voor de voorstelling een inleiding over het werk.

Presentatie 1 - 4 november

Nederlands Instituut voor Mediakunst
Tot 4 november (de dag van de verkiezingen) is Political Advertisements op een monitor te zien in het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Een monitor wordt aan de voorkant geplaatst met het scherm naar buiten gericht en speakers die buiten hoorbaar zijn (dwz verstaanbaar voor passanten die dichterbij komen staan).

Antonio Muntadas (Barcelona 1946) behoort tot de bekendste en zeker nog een van de actiefste kunstenaars van zijn generatie. Zijn roemruchte carrière begon met het maken van alternatieve televisie tijdens de Franco dictatuur. In de jaren tachtig verhuist hij naar de Verenigde Staten waar zijn werk zich ontwikkelt van esthetische video-, foto en licht installaties tot steeds meer sociaal politiek geladen statements over globalisering, de macht van de economie en de demystificatie van de media.

Marshall Reese
is een video editor en heeft meerdere installaties gemaakt en werkt in een ‘nieuwe documentaire stijl’. In samenwerking met Nora Ligorana ontwikkelde hij video performance projecten waarbij de nadruk ligt op het onderzoeken van de betekenis van media iconen en media evenementen in sociale, politieke en religieuze context.

Het project Political Advertisement wordt in samenwerking met de Balie georganiseerd en vindt op meerdere plekken ter wereld plaats. Naast de traditionele vertoningen in het Lincoln center New York - waar de voorgaande episodes ook gepresenteerd werden - wordt er globaal contact gezocht met theaters en organisaties zoals Art Institute Chicago, Kino 46 Bremen, University of Toronto, Roxy Theater San Fransisco, Evolution Leeds om de video te vertonen en in te laten leiden door een deskundige.
In Nederland zal Political Advertisements nog te zien zijn in de TU Eindhoven (Studium Generale van 2 – 10 November), W139 tijdens the Velvet Revolution nacht (2 November) en tijdens Presidents Night in De Melkweg. Een aantal van deze plekken worden uiteindelijk samen gebracht in een catalogus die Muntadas in het kader van de vijftigste verjaardag van de ‘versmelting van macht van televisie met democratie’ uit zal geven.

www.debalie.nl