Visual Foreign Correspondents deel 10

Van 07-10-2008 t/m 03-11-2008


Young-hae Chang Heavy Industries, Zuid Korea, Morning of the Mongoloids, 2008

In samenwerking met De Geglobaliseerde Glazen Bol, het internationaal debatprogramma in de Balie, presenteerde Visual Foreign Correspondents de tiende aflevering uit de maandelijkse serie audiovisuele kunstwerken voor het publieke scherm.

Young-hae Chang Heavy Industries is een duo bestaand uit de Koreaanse Young-hae Chang en de Amerikaanse Marc Voge dat in Seoul woont en werkt. Ze combineren tekst met jazz muziek in hun 'flitsende' Flash producties. Hierbij maken ze alleen gebruik van het Monaco lettertype en breken hiermee Internet regels als interactiviteit, foto's, illustraties, banieren en overmatig kleurgebruik. Ze bombarderen taal tot de essentie van het Internet.

Young-hae Chang Heavy Industries heeft een manier gevonden om aandacht voor het verhaal te genereren waarbij de kijker bijna gedwongen wordt de teksten te lezen. De constante stroom van woorden heeft een fysieke hypnotiserende werking. De meestal zwarte of witte letters komen in wisselende snelheden voorbij, soms langzaam en goed te volgen en dan ontzettend snel zodat het amper bij te houden is. De grootte van de letters, de manier waarop het op het scherm georganiseerd is en de snelheid waarop de tekst voorbij komt is steeds anders en hoort bij het (vertellen van het) verhaal en de muziek.

De verhalen lopen uiteen van alledaagse gebeurtenissen tot politiek getinte teksten over seks.
Het werk van Young-hae Chang Heavy Industries is duidelijk gerelateerd aan cinema en dichtkunst. Het verband met film is zichtbaar in het feit dat al hun tekstwerken consequent beginnen met de tekst: 'Young-hae Chang Heavy Industries presents', en daarna van tien naar een aftellen zoals in vroege films gebeurde. Maar naast film en (internet) dichtkunst bevindt hun werk zich ook op de grens van digitale animatie, experimentele video en grafische film.

Voor VFC presenteerde Young-hae Chang Heavy Industries 'MORNING OF THE MONGOLOIDS' dat over een man gaat die op een ochtend wakker wordt als een ander persoon. Het is het grappige, tragische en ironische verhaal van een blanke man die na een nacht feesten met een kater opstaat in de huid van iemand anders. Langzaam ondervindt hij, zonder enige logica, dat hij er Koreaans uitziet, Koreaans spreekt en in Seoul woont. Uiteindelijk tonen deze kunstenaars in dit werk niet hun eigen visie op de lokale omgeving, maar houden ons een spiegel voor. Via de (Koreaanse) blik van Young-hae Chang Heavy Industries worden de westerlingen met hun bestaande vooroordelen over Aziatische personen geconfronteerd. Volgens het duo zelf heeft de transformatie van de man iets te maken met onze angsten voor de Ander.

In 1999 ontmoetten de Koreaanse kunstenaar Young-hae Chang, gepromoveerd bij de faculteit esthetica aan de Universiteit van Parijs, en de Amerikaanse dichter Marc Voge die in Seoul woonde, elkaar in een Internet workshop in Australië. Ze concentreerden zich tijdens de workshop op Flash en aan het einde van de tweede dag konden ze tekst op het scherm laten verschijnen en deze aan muziek koppelen. Ze vonden op dat moment hun medium en maken sinds die tijd onder de naam Young-hae Chang Heavy Industries de kenmerkende snelle, muzikale tekstwerken. Ze wonen en werken in Seoul, Zuid-Korea.

Visual Foreign Correspondents vroeg elf gerenommeerde kunstenaars wereldwijd hun persoonlijke visie op de actualiteiten te geven aan de bewoners en bezoekers van Amsterdam. De kunstenaars maakten hun bijdrage voor een groot scherm in de publieke ruimte en tevens online. Het scherm werd als een raam, waarin de toeschouwer een glimp van een andere wereld en een ander perspectief kon opvangen.

Het werk werd gepresenteerd in de Balie tijdens het internationaal debatprogramma van De Geglobaliseerde Glazen Bol over de toekomst van de internationale gemeenschap. Het thema van die maand richtte zich op de opkomende economieën en de veranderingen die zij teweeg brengen op nationaal en internationaal gebied. De werken waren een maand lang, elke avond te zien op publieke schermen aan het Baliegebouw en op het Contemporary Art Screen op de Zuidas, Amsterdam. Verder maakte zij het deel uit van het Urban Screen Festival in Melbourne van 3 tot en met 8 Oktober.

Op de website van VFC werd het werk uitgebreid toegelicht met achtergrond informatie en een interview met de maker, verder waren er interactiemogelijkheden en kon men de vorige afleveringen bekijken.

Tevens was het werk te zien als deel van de visuele opiniepagina Oog, een opinieplatform in de Volkskrant online waar kunstenaars wekelijks hun visie geven op onderwerpen in de actualiteit.

Scherm Locaties:
De Balie: Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam: www.debalie.nl
CASZ: Zuidplein, Amsterdam: www.caszuidas.nl
Urban Screen Festival Melbourne www.urbanscreens08.net
OOG: www.volkskrant.nl/oog
www.visualcorrespondents.com

Aan Visual Foreign Correspondents werkten mee:
Artistieke leiding: Nanette Hoogslag
Redactie: Annet Dekker, David Garcia, Nat Muller, Petra Heck en Eric Kluitenberg

Visual Foreign Correspondents is een samenwerking tussen De Stichting Visuele Correspondenten, De Balie en Het Nederlands Instituut voor Mediakunst.

Met dank aan:

Visual Foreign Correspondents werd mogelijk gemaakt door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten, VSB, Prins Bernhardfonds, De Balie en het Nederlands Instituut voor Mediakunst