Playing field

project van juli 2002 - juli 2003


Het project Playing Field liep van juli 2002 tot en met juli 2003 en is opgezet in samenwerking met Institut für Medien Gestaltung, Mainz, Duitsland en MECAD\Media Centre of Art and Design of the Superior School of Design ESDI, Barcelona, Spanje.

Playing Field is een project waarin Europese kunstenaars en studenten experimenteerden met het gebruik van streaming media voor het maken van kunst. In samenwerking met Institut für Medien Gestaltung, Mainz, Duitsland en MECAD\Media Centre of Art and Design of the Superior School of Design ESDI, Barcelona, Spanje werd het project opgezet. Kunstenaars en studenten deden in de drie partner-instituten onderzoek naar nieuwe methoden en toepassingen van streaming en maakten streaming-kunstwerken. 

 

Kunstenaars die aan Playing Field meewerkten waren Kirk Woolford, Arndt Hochstetter, Station Rose, Ivan Marino, Peter Mertens, Mariela Yeregui, Slateford, Mariana González en Tjark Ihmels & Kay Märthesheimer.

Reckless Eyes
Kirk Woolford
Januari - april
In het kader van Playing Field ontwikkelde Kirk Woolford Reckless Eyes. In De Waag gaf Kirk Woolford op 7 april een presentatie. Reckless Eyes komt van 'Reckless Eyeballing', een begrip dat staat voor een ontoepasselijke blik naar een ander. Het dateert uit de Verenigde Staten, toen zwarte mannen nog opgesloten konden worden voor het kijken naar blanke vrouwen. Woolford heeft zijn idee vormgegeven in een spel.Twee performers kunnen elkaars blikken waarnemen met behulp van camera's. De dansers dragen een hoofdband met een mini-camera. Het beeld wordt via een wireless netwerk en streaming technieken verzonden naar de PDA (zakcomputer) van de andere speler. Met deze 'Reckless eyes' beïnvloeden de spelers elkaars gedrag.
Met dank aan: De Waag Society en Babel Media

os_anm
Slateford
maart - mei
os_anm is een ‘low-resolution animation tool’ gemaakt door Slateford (Simon Yuill and Tryggve Askildsen). Het speelt met het idee van de pixel als een geïllustreerd element dat zich op de voorgrond bevindt en van de esthetiek van ouderwetse rekenkundige systemen. Slateford heeft het basis os_anm systeem uitgebuit zodat videostreams in het systeem (van een live-camera of van het web) gevoed, omgezet en gemanipuleerd kunnen worden in de os_anm stijl. Nieuwe vormen van pixelvertoon en tevens een netwerksysteem zodat meerdere os-anm-gebruikers online kunnen samenwerken en improviseren, zijn ontwikkeld. Het nieuwe os_anm systeem wil hiermee alternatieve conventies voor videostream als een fotorealistisch medium onderzoeken.
www.slateford.org

Closing Seminar Playing Field
24 mei
Een van de doelen van Playing Field was het toegankelijker te maken van het gebruik van streaming media. Daarvoor is een open source programma ontwikkeld, de Frequency Clock. Hiermee kan iedereen een eigen streaming kanaal inrichten. In samenwerking met de Open Source Streaming Alliance (OSSA) is gewerkt aan een kennisbank over streaming, plus het makkelijker en goedkoper uitwisselen van streams binnen een internationaal open streaming-netwerk.Tevens is er onderzoek gedaan naar nieuwe formaten voor streaming media waardoor de kwaliteit van beeld en geluid via het Internet kan verbeteren.

Ter afsluiting van het project werd een 2-daags seminar georganiseerd in Amsterdam in het Instituut. Hier werden de resultaten van Playing Field en de ontwikkelde kunstwerken gepresenteerd.Op het programma stond onder andere een lezing over “Streaming media, state of the art” door Roland Alton-Scheidl en een forumdiscussie over de positie van streaming media.

www.playingfield.net

Met dank aan: het programma Cultuur 2000 van de Europese Commissie, het Thuiskopie Fonds en Stichting XS4ALL.