Beginnings van Roy Villevoye wint Tiger Award voor korte film

31-01-2006


35th International Film Festival Rotterdam

Maandagavond 30 januari 2006 zijn in Calypso in Rotterdam de winnaars bekend gemaakt van de Tiger Awards voor korte film. De drie winnende korte films zijn Beginnings van Roy Villevoye (Nederland) en de animatiefilms Rabbit van Run Wrake (Groot-Brittannië) en Who I am and what I want van David Shrigley & Chris Shepherd (Groot-Brittannië). De Prix UIP Rotterdam voor korte film werd uitgereikt aan Joke Liberge (België) voor MEANDER.

Beginnings van Roy Villevoye wordt gedistribueerd door het Nederlands Instituut voor Mediakunst.

() online database



De jury van de Tiger Awards Competitie voor korte film en de Prix UIP Rotterdam werd gevormd door Bianca Stigter (filmcritica, Nederland), Johan Grimonprez (filmmaker, België) en John Smith (filmmaker, Groot-Brittannië).

Voor de Tiger Awards Competitie voor korte films zijn 29 films geselecteerd met een maximum lengte van dertig minuten. Aan elk van de drie gelijkwaardige Tiger Awards voor korte films is een prijs verbonden van 3.000,- Euro. De Tiger Awards Competitie voor korte films wordt gesponsord door Binger Filmlab in Amsterdam.



Het commentaar van de jury op Beginnings:

Beginnings van Roy Villevoye (Nederland, 2006)
“Op een eenvoudige maar sluwe manier neemt deze film ons mee op een reis waar niets is wat het lijkt. Lichtvoetig worden wij binnengeleid in de tuin van aardse geneugten – en er weer uitgegooid.”

Roy Villevoye –
Beginnings

In ‘Beginnings’ speelt Villevoye met het documentaire genre zonder zijn wetten strikt te volgen. Velen zien zijn films, die in eerdere gevallen vaak zijn ontstaan in samenwerking met Jan Dietvorst, simpelweg als documentaire, terwijl Villevoye zich daar juist verre van houdt. Geen voice-overs, geen verdichting van tijd door een bepaalde montage, geen eenduidig verhaal dat verteld moet worden – in feite ontbreken alle kenmerken van de standaard documentaire aan een film als ‘Beginnings’ en toch denken we meteen te begrijpen wat we zien. We herkennen het beeld omdat we al zo vaak ‘naakte en exotische mensen in een oerwoud’ hebben gezien; het zal wel gaan over hun typische gebruiken en denkbeelden. De kijker wordt hier echter op een verkeerd spoor gezet. We zien een naakte zwarte man en vrouw zich kalm een weg banen tussen bomen en planten, hier en daar aan een tak plukkend. Even later leest een andere naakte zwarte vrouw in haar eigen taal een stuk uit de bijbel voor over de schepping van man en vrouw. Het begin uit ‘het boek’ en het begin van alles daar in dat woud (ons romantische idee van ‘de wilde’) komen hier op een merkwaardige manier bij elkaar; Villevoye confronteert ons met het Westerse verlangen naar een oorsprongsmythe en diens projectie op de ‘Ander’. Dan zien we, wederom in een bos, dat ook ergens in Nederland zou kunnen zijn, een naakte blanke man en een vrouw wandelen, hier en daar aan een tak plukkend. Is het een toevallig stel naturisten of is hen gevraagd te poseren voor de camera zodat we kunnen zien hoe ze afsteken tegen de beelden die we zojuist zagen? Terug bij het zwarte stel gaan vervolgens de kleren weer aan en wordt er met de filmmaker onderhandeld over het bedrag dat zij voor deze naaktloperij moeten ontvangen. Villevoye lijkt iets te willen zeggen over wat er van cultuur overblijft als we naakt in een bos zijn. Heel veel, zo blijkt.