Fluid Architectures kunstenaars en installaties

Van 30-05-2009 t/m 16-08-2009


De kunstwerken heroverwegen de klassieke standaarden van ruimtelijke constructie en topografie. Ze introduceren een nieuwe concept van performatieve architectuur en stellen een denkbeeldig stedelijk landschap voor de 21ste eeuw voor. Het Fluid Architectures programma bestaat uit een tentoonstelling, lezingen en workshops. De tentoonstelling en het programma zijn samengesteld door Susanne Jaschko.

Kunstenaars en werken:

Annja Krautgasser, Walter Langelaar, Jan Robert Leegte, Dirk Lüsebrink/Joachim Sauter, Mader Stublic Wiermann, Michael Najjar, Mark Napier, Marnix de Nijs, Stanza, Pablo Valbuena

Voor Fluid Architectures werd opdracht gegeven voor nieuwe site-specifieke werken door Walter Langelaar, Robert Leegte en Pablo Valbuena.
 

Annja Krautgasser (A)
Dashed II, 2005

www.annjakrautgasser.net

installatie

Het gebruik van mobiele telefoons als een visueel medium voor de presentatie van individuele geheugenfragmenten refereert naar het parallellisme tussen verschillende verhalen. De gelijktijdigheid van de verhalen opent een niveau van 'actief' herinneren, gestructureerd in het hier en nu, met de mobiele telefoon als een soort plaatshouder die toegewezen kan worden aan individuen om zo een 'geheugenkoor' op te voeren.

 

Walter Langelaar (NL)
paralevel | OA_NIMK2 , 2009

http://lowstandart.net

modified videogame software, projectie

Paralevel | OA_NIMK2 is een 'strange loop' die wisselt tussen werkelijkheid en virtualiteit door middel van videogametechnologie met daarin een live video projectie van een webcam. De installatie reageert op de fysieke ruimte door deze te spiegelen en te verlengen. Op hetzelfde moment worden de positie van de kijker en het perspectief van de tentoonstellingsruimte tegengesproken in het voor hem geprojecteerde beeld. Dit resulteert in de destabilisatie -hoewel kort- van de ruimtelijke ervaring. Een onbehaaglijke interactie tussen architectuur en de visuele perceptie ervan ontvouwt zich.

 

Jan Robert Leegte (NL)
Ornaments (Amsterdam),  2009

www.leegte.org

computer projectie

'Ornaments (Amsterdam)' is een interventie in het gebouw van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Het werk is een computer-gegenereerd ornament, geprojecteerd op twee ramen. De (sublieme) interventie bevraagt de kwaliteiten van een ruimte die als vanzelfsprekend wordt ervaren en waar normaliter niet veel aandacht aan wordt besteed. De installatie benadrukt specifieke delen van het gebouw en biedt de mogelijkheid om de ruimte opnieuw te ervaren door middel van een set vreemd bekende iconen.

 

Dirk Lüsebrink/Joachim Sauter (D)
Invisible Shapes of Things Past - Shanghai, 1996/2006

www.artcom.de

film-based sculptures en 2D en 3D print, video

'The Invisible Shapes of Things Past' is een serie parametrische vertalingen van films naar ruimte. Single frames van een film staan opgesteld in de ruimte, volgens de camerabeweging waarmee ze werden geregistreerd. Door deze vertaling van single frames, bestaande uit single pixels (beeldelementen) naar ruimte, worden voxelobjecten (volume-elementen) gegenereerd. Het werk introduceert een methode om een architecturale of sculpturale vorm te vinden die niet gebaseerd is op handmatige modellering, maar op een generatief proces.

 

Mader Stublic Wiermann (D)
folded space, 2008

www.webblick.de

video projectie, Torre Pompéia, São Paulo (videodocumentatie)

De video creëert een nieuwe laag die als het ware over het oppervlak van het gebouw drijft en 'gebroken' is aan de randen. Op die manier wordt de samenhang van de visuele ruimte in twijfel getrokken. De installatie krijgt een veelbewogen karakter (afhankelijk van de kijkhoek en het moment in de tijd) die spontane en onverwachte ruimtelijke constellaties toelaat. 'Folded space' is een experiment dat op de vraag ingaat in hoeverre architecturele vormen hun stedelijke relevantie kunnen communiceren in een situatie die meer en meer beïnvloed wordt door media-gebaseerde gebeurtenissen.

 

Mader Stublic Wiermann (D)
twists and turns, 2006

video on LED installatien, Uniqa Tower, Vienna (videodocumentatie)

De buitenkant van de Uniqa toren in Wenen is uitgerust met een LED-raster een wijdmazig net van afbeeldingselementen die video-data ontvangen. Hierop groeit een uitwisseling tussen architectuur en de electronische data-feed, die mettertijd verandert en evolueert. Het gebouw dient niet simpelweg als een scherm of message board, maar wordt integraal onderdeel van het stedelijk landschap als een abstracte, constant veranderende, architecturale vorm. Aanvankelijk corresponderen de beelden met de architecturale structuur van de toren. Maar gedurende de choreografie maken ze zich steeds meer los van de concrete vorm van het gebouw, daarmee nieuwe ruimtes vormend die zich dynamisch vermengen. Voortdurend worden nieuwe visuele lagen aan het gebouw toegevoegd.

 

Michael Najjar (D)
the invisible city, 2004

www.michaelnajjar.com

video, loop

Het werk 'Netropolis' (2003-2006) is een verkenning van de manier waarop grote steden zich zullen gaan ontwikkelen in de toekomst. De complexiteit van een enorme megastad kan gezien worden als de materiële belichaming van informatiedichtheid. Telematische ruimte geeft de stedelijke omgeving een nieuwe vorm van structuur, vermengt zich daarmee en creëert een totaal nieuwe vorm van stedelijke ruimte.

 

Mark Napier (USA)
Cyclops Birth I IV, 2007

www.potatoland.org

inkjet op papier

The Cyclops series zijn kunstwerken die simpelweg de vraag oproepen 'Hoe ziet een virtueel monument eruit?'. Het antwoord is een parodie op stevigheid: een buigbaar gebouw, een monument dat stuitert, een vliegende wolkenkrabber. Het object beweegt zich tussen ding en gebeurtenis: een organische vorm die op zichzelf een registratie is van een vluchtig moment van vernietiging en creatie.

 

Mark Napier (USA)
Smoke, 2007

custom software, computer, projectie

In 'Smoke' lijkt het alsof het Empire State Building zachter wordt en smelt, het zakt bijna organisch in, en worstelt daarna om terug te keren naar zijn oorspronkelijke staat. Wankelend op de lijn tussen organisme en architectuur toont 'Smoke' een morfologische spanning tussen statische fysieke en informatie-gebaseerde structuren.

 

Marnix de Nijs (NL)
Exploded Views – Remapping Firenze,  2008

(geproduceerd binnen het NIMk’s artist in residence programma, co-produced by Centro di Cultura Contemporanea Strozzina, Florence)
www.marnixdenijs.nl

multi media installatie

'Exploded Views' is een interactieve installatie waarbij drie deelnemers rennen op individuele loopbanden en zich bewegen door een interactieve audio-visuele 3D-omgeving die voor de banden geprojecteerd wordt. Het geluid en de geprojecteerde beelden zijn opgenomen in de publieke ruimte van verschillende steden. In deze versie loopt de bezoeker door Florence waar de toenemende mobiliteit en het daardoor steeds groeiende aantal toeristen, het openbare leven en de schoonheid van deze Renaissance-stad geheel ontwrichten.

 

Stanza (UK)
Urban Generation, 2005

www.stanza.co.uk

net art, software, real time city experience

Voor 'Urban Generation' worden meerdere CCTV camera's in Londen willekeurig real time afgelezen om zo een stedelijk tapijt te weven en een evoluerend, generatief kunstwerk te creëren. De stad heeft een bron van geregistreerde data; CCTV is overal. De groeiende technologische infrastructuur in het dagelijks bestaan van de stad betekent dat technologie ons, meer dan ooit, overal in onze leefwereld omgeeft. In zijn CCTV- gebaseerde werken gebruikt Stanza deze systemen om de kijker zijn opvatting van ruimte te laten herschikken en vergaart hiermee kennis over hoe gedrag zich ontwikkelt. Urban Generation breidt de verbeelding van de fysieke stad uit en maakt de perceptie van de stad als een dynamisch netwerk en een stroom van patronen mogelijk.

 

Pablo Valbuena (ES)
Extension series architectuur en projectie, 2009 (commissie)

www.pablovalbuena.com

Onderwerp van de installatie, die speciaal voor de expositieruimte van het NIMk is gemaakt, is de uitbreiding van reële architectuur door middel van perceptie. Het werk legt de nadruk op de opbouw en transformatie van een ruimte met waarneembare media in plaats van fysieke media. Het is een verkenning van manieren om een omgeving te bouwen waarin het reële en het virtuele mixen en overlappen. Licht en projectie worden als medium gebruikt.


Opening
29 mei
18.30 uur: Introductie Fluid Architectures door curator Susanne Jaschko
19.00 uur: Digital urbanism - historical and and future utopias of the megacity, door Michael Najjar
Tentoonstelling geopend vanaf 19:30 uur.

Met dank aan BeamSystems, Spaanse Ambassade, AECID