Oorlog als Spel

Oorlog als spel

Het volgende artikel gaat over de manier waarop tegenwoordig games gebruikt worden om soldaten in het leger te trainen. En hoe burgers games kunnen spelen die door huidige oorlogen beïnvloed zijn. Of die zelfs door het leger deels ontwikkeld zijn. Wat zou de oorzaak en het gevolg hiervan zijn?
Lees eerst het artikel aandachtig door. Vervolgens ga je een opdracht maken waarbij je in groepen van vier gaat discussiëren over dit onderwerp.


Games verdringen beeld echte oorlog

Film ‘Wargames’ onderzoekt invloed van gamecultuur op oorlogsvoering
Gepubliceerd: 28 maart 2008 08:30, Nrc Handelsblad.
Door Tatiana Scheltema

Amsterdam, 28 maart. Het Amerikaanse leger traint soldaten met simulatiegames. Filmmaker Réne Seegers onderzoekt de invloed van de gamecultuur op een oorlog.
In de gymzaal van een Amerikaanse highschool klinkt een gezellig swingmuziekje. In het kader van beroepsvoorlichting houdt het Amerikaanse leger er een open dag. Naast soldaten die sit-ups en push-ups demonstreren, poseert een meisje van een jaar of zeventien met een helm op haar hoofd en een MK16-geweer in haar handen. Het ding maakt haar bang, zegt ze. Ze smijt het op een tafel. Het wapen lijkt niet te passen in haar realiteit.
Aan de andere kant van de zaal gaat dat niet op. Daar staat een aantal laptops, en met name de jongens verdringen elkaar om de videogame America’s Army te kunnen spelen. Dit is een zogenoemde multiplayer First Person Shooter-game dat werd ontwikkeld door het Amerikaanse leger om te rekruteren en te trainen. Spelers vormen teams, leren wapentuig kennen en worden getraind in tactische manoeuvres.
America’s Army is ook marketinggereedschap voor het Amerikaanse leger. Daarom is het spel tamelijk politiek correct. In America’s Army zul je geen bloed zien, hooguit een rood ballonnetje, en de vijand is altijd een niet met name genoemde tegenstander. Vagelijk zijn wel associaties te maken met de oorlog in Irak, zoals bijvoorbeeld het landschap in het spel. Maar duidelijke verwijzingen naar de ‘War on Terror’, zoals die bijvoorbeeld wel voorkomen in Call of Duty 4: Modern Warfare, met zeven miljoen verkochte exemplaren dé kersthit van vorig jaar, zijn er niet.
In de film Wargames, aanstaande maandag uitgezonden door VPRO’s Tegenlicht, onderzoekt filmmaker René Seegers de invloed van de game-cultuur op de moderne Amerikaanse oorlogsvoering. Die is niet gering. Dàt die games er zijn, waarin spelers zich uitleven in het ‘doodschieten’ van andere spelers, is inmiddels onderdeel van een wereldwijde cultuur. „Daarvan mag je vinden wat je wil. Wat steekt, is de annexatie van die cultuur door een organisatie als het Amerikaanse leger, een hiërarchisch georganiseerd staatsorgaan met een monopolie op geweld”, zegt David Nieborg, docent Mediawetenschappen aan de universiteit van Amsterdam, in een telefonisch interview.
Het leger gebruikt het spel ook om soldaten voor te bereiden op toekomstige gevechtssituaties. Daarbij raakt het spelelement al snel op de achtergrond, aldus Nieborg. „Soldaten die het spel spelen, doen dat niet vrijwillig. Vooraf trainen ze dagenlang, gericht op het spelen. Dan mogen ze een aangepaste versie van het spel doen. En daarna worden ze enorm gedrild: waarom deed je dit, waarom deed je dat? Het heeft nog maar weinig met spelen te maken.”
Door het gebruik van games in de oorlogsvoering is ook de beeldvorming over een oorlog veranderd. Het Amerikaanse leger bemoeit zich niet alleen met spellen, maar adviseert ook bij oorlogsfilms. Dat kan het productiebudget van een film behoorlijk drukken. Nieborg: „Wat je in een spel ziet, kun je ook in een film op tv of in de bioscoop tegenkomen. Het mediadieet van veel jongeren bestaat niet alleen uit spellen, er zijn ook tv en film. Maar alle beelden die wij hier zien van de oorlog zijn in meer of mindere mate gecensureerd door het leger. De nadruk ligt daarbij vooral op de techniek van de oorlog. Nooit op de sociaal-culturele aspecten ervan. Je ziet bijvoorbeeld nooit hoe die stoere jongens ‘s avonds liggen te huilen in hun slaapzak.”
Computergames worden inmiddels gebruikt in de aanloop naar, maar ook tijdens een oorlog en zijn van belang voor de beeldvorming, zo blijkt uit Seegers’ film. Het Amerikaanse leger maakt gebruik van simulatiespellen om invallen zoals die in Irak voor te bereiden. Ook voor de invasie van Bagdad werd een spel ontwikkeld. De grootste tegenvaller: het spel stopte toen de invasie met succes was afgerond. Versie 2.0: nationbuilding, laat nog op zich wachten.

Negen miljoen spelers
De bedenker van America's Army is kolonel Casey Wardinsky, directeur van het U.S. Army's Office of Economic and Manpower Analysis (OEMA) van de Amerikaanse Militaire Academie.
Het spel werd ontwikkeld door het bedrijf Red Storm Entertainment van de Amerikaanse Tom Clancy, auteur van verfilmde bestsellers als The Hunt for Red October en Red Storm Rising.
Het spel heeft wereldwijd meer dan negen miljoen geregistreerde spelers, waarvan er dagelijks zo'n 16.000 online zijn.
America's Army wordt het meest door Amerikanen gespeeld: meer dan 40.000, Met meer dan tienduizend spelers staat Nederland op de derde plaats. „Vooralsnog houden we het er op dat dat komt omdat het gratis is'', zegt Nieborg, ,,maar ik zou het graag onderzoeken.”

De opdracht:

Maak ten eerste groepjes van vier. In dit groepje gaan jullie discussiëren over het artikel. De conclusies die uit de discussiepunten naar voren komen noteren jullie ook en maken hier uiteindelijk een samenvatting van.

Twee mensen uit het groepje zijn voor het gebruik van games door het leger, en de invloed van het leger in games met dit onderwerp.
De andere twee mensen uit het groepje zijn tegen dit fenomeen. Het gaat er dus niet om of je echt daadwerkelijk voor of tegen bent. Maar ook al moet je een ander standpunt innemen dan je eigen mening, probeer je alsnog jezelf zo goed mogelijk te beargumenteren.
Probeer dus eerst voor jezelf ook op de schrijven wat er positief/negatief aan is en vooral waarom. En noteer ook wat de anderen als tegenargument gebruiken. En hoe jij hier vervolgens weer op reageert.
Probeer op elk discussiepunt zo diep mogelijk in te gaan.

De discussiepunten:

Het spel America's Army werd in eerste instantie ontwikkeld om soldaten te trainen in oorlogsvoering en de tactieken ervan. Dit is een hele goede manier om soldaten te trainen, aangezien ze een goed beeld krijgen van hoe het is om in de oorlog te zitten. Zonder dat ze gewond kunnen raken.

Omdat ook burgers dit spel, en soortgelijke spellen kunnen spelen, worden ze aangemoedigd om ook oorlog te gaan voeren. En het heeft een agressieve werking op spelers.

Doordat het leger ook invloed heeft op games die ontwikkeld worden voor burgers, krijgen ze een realistischer beeld van de oorlog.

Niet alleen games maar ook film en tv programma's die over het leger, of de oorlog, gaan worden deels gecontroleerd door de overheid of het leger zelf. Wat zou er gebeuren als dit niet het geval was, maar als de makers echt zelf de vrijheid hadden om te publiceren wat ze willen?