Mecha

15 - 29 april


Opening 15 april 17.00 uur

Als onderdeel van Internationale Kunst in Amsterdam van het Prins Claus Fonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst is Mecha van 15 tot en met 29 april te zien in het Nederlands Instituut voor de Mediakunst. Mecha is een twee kanaals video installatie gemaakt door de van oorsprong Argentijnse videokunstenaar Miguel Angel Rios met in de hoofdrol het Colombiaanse Tejo spel. Het spel is opwindend met continue explosies, schoten, geschreeuw van spelers en de ohs en ahs van het publiek. Het doet denken aan oorlogsfilms of CNN verslagen van het front. In Mecha heeft Rios een innovatieve manier gevonden om zijn kritiek op al het geweld te verbeelden dat zich dagelijks in de Colombiaanse samenleving afspeelt. De video is in 2010 gemaakt met acteurs uit de sloppenwijken van Bogota, waar Tejo snel aan populariteit wint.

Kunstenaar Miguel Angel Rios vertelt bij de opening over zijn werk waarin schoonheid en geweld vaak onlosmakelijk verbonden zijn. Daarna volgt een paneldiscussie over het spel als culturele uiting en hoe spellen conflict vertegenwoordigen (met o.a. Miguel Angel Rios, Ankie Boomstra en Brigitte van der Sande).

Reserveren voor de opening van Mecha op 15 april 2011 kan via reservations@nimk.nl. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De avond zal live te volgen zijn op www.nimk.nl

Programma 15 april
Opening van de expositie van video-installatie Mecha
17.00 - 17.30u Artist talk door Miguel Angel Rios
17.30 – 18.30u Paneldiscussie "over het spel als culturele uiting en hoe spellen conflict vertegenwoordigen"
18.45 – 19.45u Borrel



Het Prins Claus Fonds en het Amsterdam Fonds voor de Kunst hebben hun krachten gebundeld in een internationaal programma dat het publiek in Amsterdam de kans biedt kennis te maken met bijzondere personen en actuele onderwerpen.
www.internationalekunstinamsterdam.nl

Meer informatie

Begin 2010 filmde Rios de film ‘Mecha’ in Bogota, Colombia. De basis voor deze film vormt het spel Tejo. Dit spel is buiten Colombia vrijwel onbekend, maar werd binnen Colombia in 2000 verheven tot nationale sport. Rios is geboren in Catamarca, Argentinië, en woont en werkt in Mexico Stad en New York. In zijn werk zijn schoonheid en geweld onlosmakelijk verbonden. Tejo wordt gespeeld in teams van zes of meer spelers, mannen of vrouwen. De spelers gooien metalen schijven op een vierkant veld dat is bedekt met een laag natte modder van vijftien tot twintig centimeter diep. Bovenop de modder liggen roze detonators met een laagje kruit erop die exploderen als ze geraakt worden door een schijf, deze roze driehoekjes worden Mecha genoemd. Achter het modderveld ligt een grote cirkel van ongeveer twee meter doorsnede waar de schijven landen als ze te ver gegooid worden. Het idee achter het spel is in feite gebaseerd op de werking van een vuurwapen, maar dan net andersom. De kunstenaar gebruikt de regels van het spel als uitgangspunt om de verschillende doelen vanuit verschillende hoeken te filmen en het spel te volgen terwijl de explosies steeds sneller op elkaar volgen. Rios gebruikt het spel Tejo als uitgangspunt voor zijn aanklacht tegen geweld en oorlog.

‘Mecha’ is in 2010 getoond in Galeria Milan, Sao Paulo en Maison de la Photographie, Parijs. De spelstrategie speelt een essentiële rol in Rios’ video Mecha: generaals schreeuwen aanwijzingen naar de spelers in een gevecht tussen regisseur en camera. In zijn video creëert Rios een strijd tussen twee bendes of legers, een zich eindeloos herhalende strijd die nooit tot een wapenstilstand leidt. Er vallen geen doden, maar er heerst ook geen moment van rust. In Rios’ visualisatie van deze doorlopende strijd speelt geluid, naast beeld, een belangrijke rol. Het verbindt zichtbare met niet zichtbare bewegingen en zorgt voor een tweede begripslaag. De video zit ook vol raster- en cirkelmotieven die verwijzen naar de geschiedenis van kunst en spel. Het Prins Claus Fonds steunde dit project omdat het onder het thema sport en spel valt. Dit thema vormt een interessant aspect van cultuur en instrument voor het bevorderen van sociale cohesie. De meerwaarde van Rios’ benadering ligt in het feit dat hij het traditionele spel uit verschillende invalshoeken belicht, dat meteen ook metaforen voor de sociaal-culturele situatie in Colombia oplevert. Zo is het Tejo spel een prachtige metafoor voor het verschil tussen wat menselijk gedrag lijkt te zijn en wat het eigenlijk is. Hoewel de Tejo spelers maar een spelletje lijken te spelen, levert het gebruik van geweren en explosies impliciet commentaar op de mate van geweld waaraan mensen in hun dagelijks leven gewend zijn geraakt.

In het werk van Miguel Angel Rios is het spel vaker een metafoor om de strijd om macht en territorium uit te drukken. Rios heeft naam gemaakt met o.a. zijn video film ‘A Morir’ (2003) and ‘Aqui’ (2006) van zwarte en witte tollen die om elkaar heen draaien en met elkaar lijken te strijden, agressief en doelgericht. In zijn videowerk ‘Crudo’ uit 2008 staat dans in combinatie met geweld en gevaar. Ook hier, net zo als in alle andere werken speelt de precisie van de choreografie een grote rol.

UItgebreide info

Openingstijden Mecha in NIMk: dinsdag t/m vrijdag van 11.00 - 18.00 uur (met uitzondering van 21 april, dan is Mecha niet te zien ivm een bijeenkomst), zaterdag en de eerste zondag van de maand van 13.00 - 18.00 uur .