Digitising Contemporary Art (DCA)

25 february 2011


Vandaag (25 januari 2011) hebben de Europese Commissie en het DCA-consortium, met 25 partners uit 10 EU-lidstaten en de twee geassocieerde landen Kroatië en IJsland, officieel het project Digitalisering van Eigentijdse Kunst [Digitising Contemporary Art, DCA] gelanceerd, om een belangrijke toename van de aanwezigheid van eigentijdse kunst in Europeana – de enige toegangsweg tot het Europese culturele erfgoed – tot stand te brengen.

In een tijdsbestek van 30 maanden zullen 21 musea en kunstinstellingen ongeveer 27.000 eigentijdse kunstwerken en 2.000 contextuele documenten digitaliseren, zodat deze beschikbaar komen voor het Europeana-portaal.
Met medefinanciering van de Europese Commissie onder het CIP-ICT PSP-programma en de betrokkenheid van de 25 partners heeft het DCA-project tot doel hoogwaardige digitale reproducties te creëren en te behouden en tevens de online-toegang tot deze reproducties en hun gegevens te verzekeren. Om toekomstige soortgelijke gedigitaliseerde projecten te ondersteunen, zal het project ook richtlijnen en documentatie publiceren over “best practices” met betrekking tot de digitalisering van eigentijdse kunst.

In de loop van juli 2013 zullen de meta-gegevens over de gedigitaliseerde items in kaart zijn gebracht, uitgebreid, gecontextualiseerd en verzameld voor opname in Europeana. Het DCA-project zal Europeana tevens voorzien van digitale mini-schetsen van items en links naar hoogkwalitatieve reproducties. De partner-instellingen kunnen dit digitale materiaal dan via hun eigen websites en ook via andere kanalen beschikbaar stellen. Dit zal de algemene online-toegang tot (delen van) de eigentijdse kunstcollecties van partner-instellingen vereenvoudigen en de gebruikerservaring bevorderen. Tegelijkertijd zullen de digitale reproducties en meta-gegevens bijdragen aan het behoud van kunstwerken en contextuele documenten.

Het DCA-project is bedoeld om eigentijdse kunst online te doen uitkomen als een essentiële uiting en een onschatbaar bouwwerk van de Europese cultuur, en om de belangstelling van het grote publiek te stimuleren met een sterkere aanwezigheid van eigentijdse kunst in het Europeana-portaal.

De Europese Commissie had erkenning voor de behoefte aan een gecoördineerde en eenvoudige toegang tot online-schatkamers van Europese cultuur. Europeana stelt het publiek in staat tot het verkennen van het digitale cultuurgoed dat ten dienste staat van de Europese musea, bibliotheken, archieven en audiovisuele verzamelingen. Het bevat momenteel 14,6 miljoen items en sinds de lancering in november 2008 blijken er miljoenen hits te zijn geweest. Deze getallen weerspiegelen de wijdverbreide belangstelling in online-toegang tot het Europese culturele erfgoed. Voor een portaal als Europeana dat zich richt op een omvangrijk scala van de Europese cultuur, is het een absolute noodzaak om eigentijdse kunst daarbij te betrekken, waaraan DCA zal bijdragen.

DCA wordt gecoördineerd door de stichting PACKED, een in Brussel gevestigde organisatie die sinds de oprichting in 2005 is uitgegroeid van een platform voor het archiveren en bewaren van audiovisuele kunstitems tot een expertisecentrum voor digitaal cultureel erfgoed. De organisatie wordt financieel gesteund door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap van België.

Meer informatie: http://www.packed.be

De technische partners zijn:

NTUA - National Technical University of Athens (Athens, Greece), http://www.ntua.gr
Multimedia Lab Ghent University - IBBT Interdisciplinary Institute for Broadband Technology
(Ghent, Belgium), http://multimedialab.elis.ugent.be
Ubitech – Ubiquitous Intelligent Technical Solutions (Athens, Greece), http://www.ubitech.eu

De musea en kunstinstellingen zijn (gerangschikt naar land)

Oostenrijk:
Ars Electronica, http://www.aec.at

België:
argos - centre for art and media (Brussels), http://www.argosarts.be
MAC’s - Museum of Contemporary Art of the French Community of Belgium (Grand-Hornu),
http://www.mac-s.be
Mu.ZEE – Collection of the province of West Flanders and the City of Ostend (Ostend),
http://www.muzee.be
Royal Museum of Fine Arts of Belgium (Brussels), http://www.fine-arts-museum.be

Kroatië:
MMSU - Museum of Modern and Contemporary Art Rijeka (Rijeka), http://www.mmsu.hr

Duitsland:
EMAF – European Media Art Festival (Osnabrück), http://www.emaf.de
HfG – Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe (Karlsruhe), http://www.hfg-karlsruhe.de
Transmediale (Berlin), http://www.transmediale.de

Griekenland:
Frissiras Museum (Athens), http://www.frissirasmuseum.com
MMCA - Macedonian Museum of Contemporary Art (Thessaloniki), http://www.mmca.org.gr
National Gallery-Alexandros Soutzos Museum (Athens), http://www.nationalgallery.gr

IJsland:
National Gallery of Iceland (Reykjavik), http://www.listasafn.is
RAM - Reykjavík Art Museum (Reykjavik), http://www.artmuseum.is

Letland:
Latvian Centre for Contemporary Art (Riga), http://www.lcca.lv

Nederland:
Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), http://www.boijmans.nl/en/
NIMk – Nederlands Instituut voor Mediakunst (Amsterdam), http://www.nimk.nl

Polen:
WRO Art Center (Wroclaw), http://www.wrocenter.pl

Portugal:
Serralves (Porto), http://www.serralves.pt

Slovenie:
MG – Moderna Galerija (Ljubljana), http://www.mg-lj.si

Spanje:
Antoni Tapiès Foundation (Barcelona), http://www.fundaciotapies.org

Voor meer informatie:

Elina Hermansone
information centre project coordinator
hermansone@lcca.lv

LCCA – Latvian Centre for Contemporary Art
Alberta iela 13
LV-1010 Riga
Letland
Phone: 371 67039282
Fax: 371 67039283


www.digitisingcontemporaryart.eu
www.dca-project.eu

DCA is co-funded by the CIP-ICT Policy Support Programme of the European Union