Positions in flux: artists and institutions in the networked society

8 mei 2010


Symposium
9.00 – 18.00 uur
Locatie: Trouwgebouw Amsterdam


Positions in flux gaat in op enkele belangrijke parameters voor de huidige en toekomstige ontwikkeling van de mediakunst. In het bijzonder wordt ingegaan op het aspect van culturele duurzaamheid van kunstprojecten, kunst en technologische initiatieven en programmering. Het symposium bestaat uit drie onderling verbonden panels: Art goes politics, New territories and cultures of the digital, en Open Source – A scheme for production and curating?

Positions in flux biedt (inter)nationale kunstenaars, theoretici, critici en culturele producenten de ruimte om met elkaar kritisch in debat te gaan. Het symposium is bedoeld voor een breed publiek, dat werkzaam is op het gebied van hedendaagse kunst en cultuur, met een verlangen om te begrijpen wat er komen gaat en hoe op deze veranderingen op artistiek en institutioneel niveau te reageren. Positions in flux biedt een platform om een visie op onze toekomst uit te denken en ons van informatie te voorzien waarmee keuzes gemaakt kunnen worden voor een betekenisvolle en werkbare ontwikkeling binnen kunst en cultuur.



De drie paneldiscussies volgen een thematisch schema waarin zo divers mogelijke expertise en perspectieven aan bod komen. De panels zijn met elkaar verbonden en bedoeld om een discussie los te maken tussen de participanten.

Het symposium wordt gestreamed vanuit de symposiumlocatie Trouw Amsterdam. Online publiek heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan het debat door middel van een online chat. 

Het symposium is onderdeel van het 'Here we are – There we go' programma van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Van 8 t/m 10 mei 2009 viert het Instituut zijn dertigjarig bestaan met een inspirerend open huis-weekend met performances, installaties, rondleidingen, kunstenaarspresentaties en natuurlijk een feest. 

Positions in flux wordt mogelijk gemaakt met de ondersteuning van de Mondriaan Stichting.
De voertaal van het symposium is Engels.

PROGRAMMA

9.00 – 10.00 Registratie
9.45 Welkom en Introductie door Heiner Holtappels, directeur van het NIMk
10.00 On the changing role of the artist and institution in the networked society, door Susanne Jaschko, samensteller Positions in flux en curator NIMk

10.30 – 12.30 Panel 1: Art goes politics
Tijdens deze sessie wordt bediscussieerd of kunst kan bijdragen aan het oplossen van globale en lokale problemen zoals religieuze conflicten, klimaatproblemen of sociale crises. Of is kunst enkel bedoeld om de vinger op de zere plek te leggen? Is het gewenst dat kunst als ´verbeteraar´ naar politieke en sociale zaken kijkt? Hoe zijn kunstprojecten te realiseren in een tijd en omgeving van crisis? In hoeverre kunnen deze projecten hun voordeel halen uit de dubieuze aandacht van de massamedia?

Hans Bernhard (AT), artist, UBERMORGEN.COM
UBERMORGEN.COM is an artist duo created in Vienna, Austria, by Lizvlx and Hans Bernhard, a founder of etoy. UBERMORGEN.COM’s open circuit of conceptual art, drawing, software art, pixelpainting, computer installations, net.art, sculpture and digital activism (media hacking) transforms their brand into a hybrid Gesamtkunstwerk. The computer and the network are (ab)used to create art and combine its multiple forms. The permanent amalgamation of fact and fiction points toward an extremely expanded concept of one’s working materials, that for UBERMORGEN.COM also include (international) rights, democracy and global communication (input-feedback loops). Lately UBERMORGEN.COM generated a lot of media attention with their projects ‘The Sound of Ebay,’ ‘Amazon Noir - The Big Book Crime’ and ‘GWEI - Google Will Eat Itself.’
www.ubermorgen.com

Wafaa Bilal, artist (IQ/US) tbc

Bilal grew up under the repression and violence of the Baathist regime in Iraq and considers himself a political artist, dealing with war and oppression, and the Iraqi experience. Bilal's 2007 dynamic installation ‘Domestic Tension’ placed him on the receiving end of a paintball gun that was accessible online to a worldwide audience, 24 hours a day. Newsweek called the project “breathtaking” and the Chicago Tribune called the month-long piece "one of the sharpest works of political art to be seen in a long time." He is assistant professor at the Tisch School of the Arts at New York University.
www.wafaabilal.com

Knowbotic Research, artist group (DE/CH), artist in residence at NIMk 2008/2009

While the earlier, network-based projects by Knowbotic Research had concentrated on structures important to virtual networks, their recent test cases emphasise the aspect of transcoding in real spaces. By 'transcoding', Knowbotic Research mean the translation of abstract social and political facts and conditions which are removed from the classical public sphere, into situations that can temporarily be observed and negotiated.
www.krcf.org

Moderated by Chris Keulemans, writer and journalist (NL) (tbc)
‘Art After Crisis’ is a website by traveling writer Chris Keulemans. Ever since his first visit to wartime Sarajevo (BA), he has been fascinated by the way artists re-invent their work, their city and their life after a period of war or dictatorship. Their art often occupies empty spaces in a city struggling to recover. It finds a place for traumatic and violent memories, it mirrors the shaky present and it looks forward while others are still paralysed.
roadtrip.submarinechannel.com/content/view.jsp?mapid=5986&itemid=4897&menu=true

12.30 – 13.30 Lunch

13.30 – 15.30 Panel 2: New territories and cultures of the digital

Dit panel bekijkt de geografische verschuiving die de mediacultuur op dit moment ondervindt en die de toekomst van het werkveld bepaald. In het verleden traden Europa, Noord-Amerika en Japan op de voorgrond van digitale productie, ontwerp, kunst en technologisch onderzoek. Nu digitale technologieën beschikbaar worden tegen lagere kosten en meer verspreid raken over de wereld, bloeien nieuwe digitale community's op.
Dit panel kijkt specifiek naar initiatieven en organisaties in andere delen van de wereld zoals Oost-Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika; waarbij wordt geprobeerd te ontrafelen wat deze initiatieven karakteriseert. In hoeverre beïnvloeden lokale en nationale culturen de digitale cultuur? Delen deze initiatieven ervaringen en uitdagingen, of zijn er geen gezamenlijke werkgebieden te vinden? Wat voor soort kunst komt er uit deze nieuwe locaties op de digitale kaart voort? Hoe kunnen we de aanwas en het bestaan van deze organisaties ondersteunen?

Bronac Ferran (UK), researcher, consultant and founding member of bricolabs

Ferran’s current projects include a cultural mapping of digital culture in Brazil for SICA in the Netherlands. The bricolabs initiative links individuals and grassroots organisations working with media technologies in a hands-on, DIY way, across the world. Bricolabs was heavily informed by developments in social technology settings in Brazil particularly work there with recycled materials and collaborative approaches to knowledge sharing, open source and free software. Ferran is also Senior Research Tutor at the Royal College of Art in London, for the Industrial Design Engineering Department.
www.boundaryobject.org

Nat Muller, independent curator and critic (NL)

Muller is an independent curator and critic, based in Rotterdam with a specific focus on (new) media and art in the Middle East, media and politics and the intersections of aesthetics. She has held positions as project curator at V2_, Institute for Unstable Media (Rotterdam) and De Balie, Centre for Culture and Politics (Amsterdam). She has taught at the Willem de Kooning Academy (NL), the Lebanese American University in Beirut (LB), ALBA (Beirut) and A.U.D (Dubai). Recently, she was curator-in-residence at The Townhouse Gallery in Cairo.

Marcus Neustetter, media artist, curator and co-founder of Trinity Session (ZA)

Neustetter is conducting research and developing projects in the field of new media art. In 2000 he launched sanman (Southern African New Media Art Network), a resource that promotes new media art and technology amongst audiences and artists in Southern Africa and networks companies, institutions and individuals that share similar interest in this field. In his role as facilitator, curator and cultural producer he is actively developing new projects that blur the boundaries of the traditional application of the creative idea. These processes involve both workshop programmes and development strategies of practitioners and audiences of digital and electronic art in a third world context, investigating the possibilities of sustainable relationships to the existing under-supported art structure and current development of corporate new media activity.
www.onair.co.za/thetrinitysession/index_temp.html

Adam Somlai-Fischer, artist and architect, programme director of Kitchen Budapest (HU)

Somlai-Fischer is one of the key generators of the content created at Kitchen Budapest. Kitchen Budapest, opened in June 2007, is a new media lab for young researchers who are interested in the convergence of mobile communication, online communities and urban space and are passionate about creating experimental projects in cross-disciplinary teams. An architect and interaction designer, Somlai-Fischer is interested in the cultural qualities of new technologies, and to explore these he creates installations and experiments that blend spaces, technologies and interactivity.
www.kitchenbudapest.hu

Moderated by Rob van Kranenburg, thinker, networker and author (NL/BE)

Van Kranenburg has been teaching at various schools in the Netherlands (UvA, EMMA Interaction Design, Industrial Design). Currently he works as the Head of the Public Domain Program at Waag Society. He is author of ‘The Internet of Things.’

Voor deze sessie wordt aan initiatieven en organisaties over de hele wereld gevraagd om een korte video-statement te maken over de uitdagingen die zij in de toekomst onder ogen denken te krijgen. Deze bijdragen worden voorgelegd aan het panel.

15.30 – 16.00
Koffie/thee

16.00 – 18.00 Panel 3: Open Source – A scheme for art production and curating?

Deze sessie behandelt het open source-concept voor het ontwikkelen en presenteren van kunst. De bestaande open source beweging wordt gedreven door het idee van collectieve, procesmatige, werkbare en innovatieve productie en verbetering. Binnen de softwareontwikkeling heeft deze strategie al bewezen goed te werken. Maar in hoeverre kan dit model bijdragen aan vormen van artistieke samenwerking? Is er in de toekomst een nieuwe rol voor kunstenaar en curator weggelegd? Welke economische waarde en invloed heeft expertise in een open source-werkveld? Hoe kunnen culturele instituten en organisaties hierop inspelen?

Marcos Garcia, director of Interactivos, Medialab Prado (ES)

Medialab-Prado is aimed at the production, research, and dissemination of digital culture and operates at the intersection of art, science, technology, and society. Its primary objective is to create a structure where both research and production are processes permeable to user participation. It has developed a unique workshop model for collaborative art production and knowledge transfer.
www.medialab-prado.es

Jaromil, dyne.org and researcher at NIMk

Denis 'Jaromil' Roio is the main author of the GNU/Linux Live CD Dyne:bolic as well as of a number of audiovisual tools. He is also an artist who has been part of international exhibitions such as CODeDOC II by the Whitney Museum Artport and speaker on conferences such as Ars Electronica. Inspired by Richard Stallman's "free as in free speech" approach as well as liberatory politics, Jaromil seeks to transgress borders between art and code, social activism and research and development.
jaromil.dyne.org/journal/

Gemodereerd door Josephine Bosma, theoreticus en criticus (NL)
http://laudanum.net/bosma