>50 % beeld 'Leslie Peters - Garnet Willis - Jacques Perron'

23-05-2000


Leslie Peters - Garnet Willis - Jacques Perron

In >50 % beeld op 23 mei veel aandacht voor de actuele stand van zaken in de Canadese videokunst. Een videokunst ‘scene’ die zich niet alleen onderscheidt van andere landen door haar hoge produktie, maar ook gekenmerkt wordt door een grote diversiteit, zowel in vorm als in inhoud.

Tree of Consumption / Dana Claxton

Speciale gast is de Canadese distributeur Leslie Peters van V-Tape. De organisatie zet zich in voor de verspreiding van Canadese videokunst. Leslie Peters gaat in op de specifieke problemen en karakteristieken van videokunst in Canada. Hoe levendig is de Canadese kunstscene? Waren halen de kunstenaars hun inspiratie vandaan? Maar ook, hoe zit het met de financiële situatie in Canada, worden kunstenaars en kunstinstellingen bijvoorbeeld gesubsidieerd?

Zij toont haar programma Electronic Landscape V-Tape:
Eletronic Sunset 21, Jane Wright, 1975, 8 min
Gannet Burial, Tom Sherman, 1999, 5 min
Tree of Consumption, Dana Claxton, 1993, 11 min
Drift, Leslie Peters, 1999, 3 min
Beacon, Eric Walker, 1999, 5 min
Station to Station, Tasman Richardson, 1999, 3 min
(Bridge At Electrical Storm) 98.3KHz, Al Razutis, 1974, 12 min
O Huge Vault Of Vaseline, Jubal Brown, 1997, 5 min
Electronic Sunset 25, Jane Wright, 1975, 4 min

Garnet Willis, een van de deelnemers van de tentoonstelling Canadian Media Art, ligt zijn werk Triquetraflux toe. Triquetraflux is in zijn meest basale vorm een ‘acoustic sound generating organism’. De drie ronde ‘harpen’ reageren op elkaars trillingen waardoor een chaotisch systeem ontstaat dat geluid produceert.