Marina Abramovic Videoworks

Van 09-05-2003 t/m 05-07-2003


Het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/Time Based Arts organiseert in samenwerking met het World Wide Video Festival een solotentoonstelling van Marina Abramovic. Naast een aantal nieuwe werken zal er ook een overzicht van oud werk gepresenteerd worden.

Tentoonstellingstekst


Mambo

Sinds het begin van haar carrière in Belgrado, in de vroege jaren 70, heeft Marina Abramovic zich bezig gehouden met performancekunst als visuele kunstvorm. Het lichaam is zowel haar onderwerp als haar medium. Om de fysieke en mentale grens van zichzelf te onderzoeken, ondergaat zij extreme pijn, uitputting, gevaar en emotionele- en spirituele transformaties. Performance betekent voor Abramovic een directe uitwisseling van energie met het publiek. Deze uitwisseling wil ze door een zo persoonlijk mogelijke benadering in gang zetten. Met haar ‘Transitional Objects’ (‘Overdraagbare Objecten’) wil Abramovic het publiek actief bij haar performances betrekken. ‘Mensen veranderen alleen door eigen ervaring’. Sinds 1976 gebruikt Abramovic video om het tijdelijke karkater van haar werk te vatten. Haar performances, installaties en video’s zijn voor haar reflectieobjecten waarin mensen zichzelf kunnen herkennen.

At the Waterfall

Tijdens de tentoonstelling in het Nederlands Instituut voor Mediakunst - de plek waar Abramovic sinds haar komst naar Nederland aan haar kunstwerken gewerkt heeft - toont zij zowel oud als nieuw werk. De ‘Performance Anthology Abramovic-Ulay’ (1976-1987) laat een ruime selectie van nog niet eerder vertoonde opnames van de performances van Abramovic en Ulay zien. In veel van deze werken gebruikt Abramovic haar hoofd als uitgangspunt. Zestien van deze performances worden nu voor het eerst in Nederland gepresenteerd in de ‘Portrait Gallery’ (1975-2003). In ‘Mambo’ (versie 2003) nodigt Abramovicf de bezoeker uit om samen met haar op een magnetische vloer de Mambo te dansen. Bezieling en rust is te vinden in de installatie ‘At the Waterfall’ (2003): 106 hoofden van Tibetaanse monniken en nonnen vormen met hun gezang en beeltenis een waterval van geluid en beeld. De installatie ‘The Spirit House’ (1997) bestaat uit vijf afzonderlijke video’s die verschillende aspecten van één persoon – een vrouw – weerspiegelen. De originele opstelling van The Spirit House was in een slachthuis in Portugal. Abramovic sloot de hoofdingang en hing een bord op met de woorden ‘The Spirit House’. De installatie als geheel staat symbool voor het (spiritueel) reinigen van het lichaam.

Openingstijden tentoonstelling: dinsdag - zaterdag van 13.00 - 18.00 uur
De periode 8 – 25 mei is de tentoonstelling ook op zondag open van 13.00 – 18.00 uur.
Toegang: 2,50 / 1,50

Het World Wide Video festival vindt plaats van 8 – 25 mei in de PTA, Amsterdam.
Meer informatie www.wwvf.nl

Met dank aan:
Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst; Amsterdam Fonds voor de Kunst
www.wwvf.nl