World wide video festival

Van 14-09-2000 t/m 15-10-2000


Sophie Whettnall (B), David Claerbout (B), Jeroen Offerman (NL)

Tijdens het 18e World Wide Video Festival toont het Nederlands Instituut voor Mediakunst, Montevideo/Time Based Arts het werk van drie jonge Belgische en Nederlandse kunstenaars. Met hun werk begeven ze zich op het spanningsgebied tussen stilstaand en bewegend beeld.


David Claerbout / Kindergarten Antonio Sant’Elia

Sinds 1996 maakt David Claerbout (1969, B) voornamelijk videowerken die een specifieke invalshoek tonen op het elektronische en digitale medium. Door oud fotomateriaal digitaal te bewerken creëert hij een totaal nieuwe benadering van het bewegende en stilstaande (geprojecteerde) beeld. In de tentoonstelling wordt het nieuwe werk Untitled (Carl et Julie) (2000) en Kindergarten Antonio Sant’Elia, 1932 (1998) van hem getoond. Uitgangspunt van de laatste installatie is een zwartwit foto uit 1932, waar de kunstenaar naar verwijst in de titel. Op de foto ziet men kinderen, gekleed in een wit uniform, die spelen in de nieuw aangelegde boomgaard van de kleuterschool Sant’Elia in Como. Deze tuin is ontworpen door de architect Guiseppe Terragni, een van de meest belangrijke vertegenwoordigers van het fascistische Razionalismo. Claerbout heeft met behulp van digitale technieken de jonge bomen zo gemanipuleerd waardoor het lijkt alsof ze continue bewegen in de wind. Het strakke stramien van de propaganda foto wordt hierdoor verstoord en het beeld komt tot leven.

Sophie Whettnall / Road Stretch

Sophie Whettnall
(1973, B, winnaar van de Prijs van het jonge Schilderwerk 1999) exposeert Road Stretch ( 2000), Homme Debout (2000) (o.v.) en Scenes d’Attente ( 1999). Op drie grote luiken is in Scenes d’Attente niets anders te zien dan een publiek dat in een concertzaal op een uitvoering zit te wachten. De uitvoering komt niet, want na enkele minuten geroezemoes vol verwachting komt applaus en loopt de zaal leeg. Af en toe wordt het beeld bevroren, zodat de toeschouwer een momentopname krijgt.

 



Jeroen Offerman
(NL) toont The Great Escape (1999). Deze video installatie refereert aan landschap schilderijen uit de Romantiek zoals de schilderijen van Kaspar David Friedrich. Twee belangrijke elementen in deze schilderijen zijn de natuur en de mens. The Great Escape is te omschrijven als een schilderij met beweging en geluid. Offermans omschrijft het werk als een ode aan de science fiction film van het type ‘Extra-terestrial life comes to earth to save humankind from their own destruction’.

 Claerbout, Offerman, Whettnall
Artikel WWVF... read more »

www.wwvf.nl