16th World Wide Video Festival

Van 19-09-1998 t/m 25-10-1998


In het kader van het 16e WORLD WIDE VIDEO FESTIVAL (17 t/m 21 september in Amsterdam,
locaties: het Stedelijk Museum, de Melkweg, W139, The Gate Foundation, de Waag en Montevideo/TBA)
presenteert MonteVideo/TBA een expositie van:

Vivan Sundaram
House / Boat, 1994
Nalini Malani Remembering Toba Tek Singh, 1998
Martijn Veldhoen Dislocations, 1998

India kent een grote filmindustrie en een sterke documentaire-geschiedenis, maar doorbraak in de ontwikkeling en verspreiding van moderne kunst vond pas medio jaren tachtig plaats. Sindsdien gaat India mee in experimenten van installatiekunst, die met name in Azië op de Kwancju-Biënnale, de Asia Pacific Triennale, de Zuid-Afrika Biënnale en de Biënnale van Havanna worden getoond. Mediakunst staat in India op het punt van ontstaan. De kunstwerken zijn opvallend inhoudelijk geëngageerd. Ze zijn niet alleen esthetisch, maar brengen ook een discussie op gang.

De Indiër Vivan Sundaram (Shimla, 1943) is als multidisciplinair kunstenaar, criticus en schrijver een bekend persoon in de hedendaagse Indiase cultuur. Hij studeerde in India en Engeland en slaat met zijn werk een brug tussen Azië en West-Europa. Veel bestaande concepten uit de heersende Indiase kunst worden door hem omver geworpen. In de media-installatie ‘House / Boat’ refereren videobeelden aan het transport van mensen die zijn verdreven uit hun onderkomen om politieke en of religieuze redenen, in de geschiedenis van India.

In de videoinstallatie van Nalini Malani (Karachi, 1946) wordt het verhaal verteld van Toba Tek Singh, een krankzinnige die zich getroffen voelde door de scheiding van de landen India en Pakistan in 1947. Malani gebruikt in haar werk beelden van de deling van het land, een deling die onlangs weer oude conflicten oprakelde, toen in India kernproeven werden uitgevoerd waarop Pakistan met overeenkomstig machtsvertoon reageerde.
Productie: World Wide Video Festival met steun van het Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling.

Martijn Veldhoen / Dislocations

Kunstenaar en 3D-specialist Martijn Veldhoen (Amsterdam, 1962) presenteert de semi-interactieve installatie ‘Dislocations’. In een verduisterde ruimte staat een projectiescherm opgesteld waarop de toeschouwer een langzaam roterend stads- en plattelandspanorama ziet. De beelden zijn verstild van sfeer en ook het geluid verraadt geen enkele vorm van activiteit. De omgeving is door de kunstenaar gemanipuleerd en totaal ‘uitgekleed’. Op het moment dat de bezoeker onder een lichtspot komt te staan wordt een bewegingsdetector ingeschakeld en verandert de situatie. Een gigantisch beeld- en geluidsbombardement breekt los.

Aansluitend bij de tentoonstelling in MonteVideo/TBA vindt op zondag 20 september van 13.30-17.30 uur in de aula van het Stedelijk Museum te Amsterdam een lezing plaats over mediakunst in India. De Indiase kunstcritica Geeta Kapur geeft een lezing over het engagement binnen de moderne kunst in India in de jaren negentig en de Indiase kunstenaars Vivan Sundaram, Nalini Malani en Rummana Hussain geven uitleg over hun werk.

Voor meer informatie: 020-4207729 (WWVF}