Eurovisie

Van 29-10-1997 t/m 01-11-1997


Van 29 oktober t/m 1 november 1997 organiseert het Virtueel Platform een internationale conferentie over Europese mediacultuur. Deze conferentie, die mede door de Raad van Europa is geïnitieerd, brengt ruim twintig Europese cultuurinstellingen en initiatieven samen om de contouren van een Europees cultuurbeleid voor nieuwe media vorm te geven.

In het kader van de conferentie presenteert MonteVideo/TBA een tentoonstelling, ingericht door twee gastcuratoren: Piotr Krajewski (Open Studio, Wroclaw, Polen) en Eddie Berg (Foundation for Art & Creative Technology/FACT) Liverpool, Engeland). Beide curatoren zullen ook aan de conferentie deelnemen.

Izabella Gustowska / Your body is your body's trail

De Foundation for Art & Creative Technology/FACT is het voornaamste instituut op het gebied van elektronische mediakunst in Engeland. In samenwerking met dit instituut is gekozen voor de kunstenaar Simon Robertshaw (GB). Zijn installatie is deel van een reeks werken die geschiedenis in relatie tot de medische wetenschap, eugenetica, psychiatrie en erfelijkheidsleer tot onderwerp heeft. Robertshaw gebruikt o.a. materiaal uit de film ‘Heredity in Man’, waarin statistische berekeningen worden gemaakt om bepaalde groepen mensen/families ervan te weerhouden zich voort te planten, met het oog op rasverbetering.

Izabella Gustowska / Children have long been asleep

Open Studio, een onafhankelijk Cultureel Instituut in Wroclaw, dat zich met internationale tentoonstellingen en festivals manifesteert op het gebied van mediakunst, presenteert Izabella Gustowska (PL). Begonnen in schilderkunst en fotografie, legt zij zich sinds de jaren ’80 steeds meer toe op het maken van video-installaties. Niet zozeer de technologische mogelijkheden van video hebben haar interesse gewekt, als wel de filosofische aspecten in relatie met het begrip ‘tijd’. Haar fascinatie voor het manipuleren van ‘tijd’ wordt zichtbaar in de twee installaties die ze nu exposeert. Zbigniew Kupisz (PL) is vertegenwoordigd met de interactieve installatie ‘The Dog’.

De kunstenaar René Beekman (NL) concentreert zich op ‘tijd’ als verloop, te ervaren door beeldbeweging en geluid. De videoinstallatie ‘Corpora’ gelijkt een kinetisch abstract-geometrisch schilderij. Dynamische klanken, vormen en patronen transformeren zich op hoge snelheid, continu, en worden afgevuurd op (en door) een transparant projectieoppervlak, dat in de tentoonstellingsruimte hangt. De bezoeker, die zich ervoor openstelt, beleeft de transcendentale kracht die van het werk uitgaat